donderdag 10 mei 2018

Gang

Achter me slaat de voordeur dicht en ik bevind me in een lange, donkere gang. Blijf ik staan of loop ik door? Terwijl ik twijfel, hoor ik in de verte een stem die twijfel zegt. Weifelend ga ik eropaf. Ik leg mijn oor tegen de deur en denk na of ik ga aankloppen of niet. Aankloppen of niet, hoor ik de stem zeggen. Ik weet zeker dat ik die stem ken, ik breek me er het hoofd over. Het hoofd over, zegt de stem, een echo van mijn gedachten. Het lijkt er wel op dat ik in een filosofisch gedachte-experiment terechtgekomen ben, waarover ik hier niet kan uitweiden omdat ik dringend weg moet zien te geraken. Ik denk niet langer na. Mijn hart klopt in mijn keel. Met een ruk trek ik de laatste deur open. In het deurgat word ik verblind door zonlicht. Weer slaat de deur achter me dicht, voorbijgangers staren me aan. Ik probeer hen uit te leggen wat me overkomen is, maar ik ben sprakeloos. Mijn stem is in het huis achtergebleven.

Flor Vandekerckhove

Geen opmerkingen: