zaterdag 8 november 2014

Hoe de duivel vanuit Gent naar Bredene kwam

Links, het Duivelsteen↗︎ in Gent. Rechts: In 1950 verwerkt Marc Sleen het verhaal van Geeraard de Duivel in een strip.



Kijk’, zegt mama, ‘daar woont hij, en kijk, daar, vanuit dat raam gooien ze hem in ’t water.’ Ze wijst omhoog. Dat moet een ferme plets geweest zijn en Marc Sleen heeft die plets mooi getekend. ‘Nu nog’, voegt mama eraan toe, ‘horen de mensen in Gent hoe Geeraard ’s nachts, telkens weer, in ’t water terechtkomt.’ Het strafste argument houdt ze voor ’t laatst. ‘Toen ik klein was’, zegt ze, ‘ben ik eens in dat gebouw geweest, en het rook er naar solfer.’ Ik ben een kind en weet niet wat solfer is, maar ik geloof haar graag. Zo ziet dat steen er ook uit, als een gebouw dat naar solfer ruikt. Geen twijfel mogelijk, dit is waarlijk een duivelssteen. Daar, op dat moment, nestelt de duivel zich in mijn fantasie. Vanuit het Duivelsteen in Gent breng ik hem mee naar Bredene. Ik ben een kind en de vergelijking met Faust zou overtrokken zijn, en 't is waar dat Geeraard kattenpis is in vergelijking met Mephisto, maar toch… In ruil voor mijn kinderzieltje schenkt de duivel me het verhaal dat u juist gelezen hebt. 


[In DLVuurtorenwachter dateert dit verhaal van 2014. In 2021 redigeer ik het opnieuw, ten behoeve van de FB-groep Bredene Voor & Van Iedereen.]

















Op 1 januari 2022 publiceert uitgeverij De Lachende Visch een nieuw e-boek van Flor Vandekerckhove. Honderd titelloze eenparagraafverhalen wordt ingeleid door Flors oud-leraar Nederlands Alfons Vandenbussche.



De e-boeken van Flor Vandekerckhove zijn gratis voor wie erom vraagt. Vooraf bestellen kan. Het boek wordt u dan per e-mail toegestuurd zodra het in het rek van De Weggeefwinkel komt te liggen. Vraag erom via liefkemores@telenet.be↗︎


Geen opmerkingen: