donderdag 14 december 2017

Een medisch raadsel

Kan ik ernstig ziek worden van het drinken van grenadine? Ja, zegt u, daar kunt u suikerziekte van krijgen. Maar ik drink grenadine zonder suiker. Kan ik dan ook een ziekte krijgen? Van grenadine met 0% suiker, van Boni, uit de Colruyt? Ik drink dat overmatig veel, ik denk dat ik daar de allergrootste consument van ben, ter wereld ja, van grenadine zonder suiker. Ik voeg een scheut toe. De poes komt bij me zitten, Tania kijkt naar de televisie. Als een kernbomontploffing waaiert de grenadine uit in mijn glas water. En zo waaieren ook mijn gedachten uit. Ik ben de enige die daar zoveel van drinkt, daardoor herkent niemand de ziekte, er is geen voorgaande. Het gaat van kwaad naar erger en ik loop ziekenhuis in ziekenhuis uit, niemand weet raad. De geneeskunde staat voor een raadsel, de ziekte krijgt vrij spel. De oorzaak van mijn overlijden blijft onopgelost. Onbekend als ze is neemt de ziekte me met haar mee in 't graf en omgekeerd ook: ik neem de ziekte mee. Mijn dood is ontdaan van alle betekenis, mijn overlijden is van generlei waarde voor wetenschap en geneeskunde, mijn ziekte heeft nergens toe gediend en mijn dood nog minder. Waaraan denk je? vraagt Tania,  Je bent zo bleek geworden.’ Ik antwoord: 'Nergens aan.' (Je moet niet altijd alles aan elkaar willen zeggen.)
Flor Vandekerckhove

Geen opmerkingen: