dinsdag 17 mei 2016

De parabel van de ijscoman




De voorganger zeide: ‘Iedereen bevindt zich rond de berg. Wij, katholieken, bevinden ons alhier, de joden aan gene zijde. Boeddhisten staan links, protestanten rechts en de moslims ginder achter.’ Zijn armen gingen alle richtingen uit. 'De wegen zijn verschillend, maar het einddoel is gelijk. Uiteindelijk zullen wij — boeddhisten, protestanten, joden, katholieken en moslims — elkaar ontmoeten, daar op de top, in de nabijheid van God.’ Mij viel het op dat de voorman de atheïsten onvermeld gelaten had, ongetwijfeld een vergetelheid. Ik baande me een weg en beklom op mijn beurt het spreekgestoelte. Aldaar aangekomen schraapte ik mijn keel en sprak als volgt: ‘Ook wij, atheïsten’, zei ik, ‘beklimmen via onze eigen weg de berg, net als gij, alsmede boeddhisten, joden, protestanten en moslims.’ Zoals de voorman dat eerder gedaan had, wachtte ik nu een wijl, waarna ik deze gevleugelde woorden uitsprak: ‘Het enige verschil is dat wij weten dat er boven op die berg niets te zien valt.’ Over het vervolg verschillen de meningen, sommigen beweren dat er een ijzige stilte over de menigte nederdaalde, anderen zeggen dat er geweeklaag opsteeg, geween en tandengeknars. Zelf zou ik het niet weten, mijn aandacht werd opgeëist door ijscoman Florencia die met zijn triporteur de vallei inreed. Aan mij verscheen een visioen gevat in een hoorntje. Het was een openbaring zonder slagroom, want ik moet een beetje op mijn suiker letten.
Flor Vandekerckhove

De e-boeken van Flor Vandekerckhove zijn gratis. Vraag erom via liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: