zondag 6 maart 2016

Open brief aan een bezorgde mama

— Vandaag nam ik, als bezorgde opa, deel aan een betoging in Zeebrugge —

Niet zolang geleden kreeg ik een brief in mijn mailbox, mij toegestuurd door een mij onbekende ‘bezorgde mama’. Deze mama ontwaart alom drommen gelukzoekers die de sociale zekerheid van haar kinderen in gevaar brengen. Haar bezorgdheid is niet alleen groot, maar ook lang, want de brief telt zes bladzijden. Ze is een groot voorstander van de solidariteit, schrijft ze, maar die houdt op aan de grens. Binnen die grens bevinden zich immers degenen die de sociale zekerheid opbouwen. De grens stopt degenen die alhier van onze solidariteit komen profiteren.
Zelf ben ik een grootvader en ook ik maak me zorgen over de sociale zekerheid. In tegenstelling tot die bezorgde mama denk ik niet dat het gevaar van over de grens komt, maar van een regering die ze, binnen de landsgrenzen, danig aan ’t afbouwen is. Ook ik ben een voorstander van de solidariteit. Die stopt zeker niet aan de grens, want de enige manier om de sociale zekerheid veilig te stellen is ze te internationaliseren.
Het kapitaal heeft al lang begrepen dat het de grenzen achter zich moet laten. Als die bezorgde mama dat nu ook eens zou doen, dan gaat dat niet alleen de solidariteit ten goede komen, maar ook de vrede, het milieu, de arbeidsomstandigheden, de gezondheid, de vrijheid, de ambiance, het welzijn, de mama's in het algemeen en de bezorgde in 't bijzonder.
Omdat een blogstukje als dit nooit zes bladzijden lang mag zijn, vat ik de rest van mijn betoog samen in een spetterende slotzin: bezorgde mama’s aller landen verenig u !
Flor Vandekerckhove

— Enkele weken geleden nam mijn bezorgde kleindochter (rechts aan het spandoek) deel aan een betoging in Gent — 

Geen opmerkingen: