zondag 20 juli 2014

Marie-Claire

— Kiosk in Bredene Duinen, jaarlijks 2 keer the place to be. —


In die tijd keek ik verlangend uit naar de publicatie van de activiteitenkalender. Daarop stipte ik de datum van het Volksbal aan, een openluchtevenement mét orkest, één in juli en één in augustus, ongetwijfeld geanimeerd door Jerome Depoorter, a.k.a. nonkel Jérome. Zo’n Volksbal werd gedanst op het basketpleintje vóór de kiosk en iedereen nam eraan deel.
Openlucht, veel sociale controle, start van het bal: 20 uur. Einde: 22 uur stipt! Daar laat zelfs de meest wantrouwende vader zijn dochter op los, ze moet toch ergens leren dansen. Ook de prille teenager Marie-Claire was van de partij, alsmede ikzelf. Hoe het er bij haar later aan toegegaan is, weet ik niet, maar zelf heb ik nooit meer zo hard gedanst als die keer. Je had maar twee uur de tijd, je moest die wel compleet benutten. We hadden er ook de leeftijd voor, Marie-Claire zag er in haar eerste patte d’éléphant niet meer uit als dat kleine meisje, wat me eerder nog niet opgevallen was, en nu dus wel. En er was de hit van Chubby Checker die met de twist een dans gelanceerd had waarin we al onze jeugdige, overmatige energie kwijt konden.
Ah meneer, hoe hebben we daar gedanst, Marie-Claire en ik. We hebben daar getwist van acht tot tien. En toen we na afloop al op weg naar huis waren — haastig, wegens tien uur — en achter ons hoorden dat er nog een bisnummer aankwam, hebben we elkaar aangekeken in een verstandhouding die maar zelden tussen mensen voorkomt en, zonder ook maar een woord te wisselen, zijn we hand in hand teruggelopen, naar dat plein, om ook die laatste dans nog mee te pikken. En weet je wat? We waren toch op tijd nog thuis.


[Deze post dateert van 2014. In 2021 redigeer ik hem opnieuw, ten behoeve van de FB-groep Bredene voor en van iedereen.]


Ook dit e-boek van Flor Vandekerckhove is gratis voor wie erom vraagt. 
Vragen doe je via liefkemores@telenet.be.



Geen opmerkingen: